آسیب های طناب نخاعی/پزشکی/مقالات
سایت اختصاصی گروه کیمیا علم
سایت اختصاصی گروه اجتماعی کیمیا علم نوین با بیش از 580 عضو
درباره وبلاگ


به سایت این گروه خوش آمدید. شماهم در این گروه بزرگ عضو شوید و نوشته ها ی خود را برای همه به نمایش بگذارید. مدیریت سایت: علیرضا ورامینی لطفأ ما را با آدرس vegek.dde.irبیابید
سه شنبه 14 آذر 1391برچسب:, :: 23:13 :: نويسنده : علیرضا ورامینی

 


آسیب طناب نخاعی (به انگلیسی: Spinal cord injury) از عوامل مهم اختلالات حسی، حرکتی، دستگاه ادراری و یا ترکیبی از این موارد به علت صدمه به طناب نخاعی است.تصادفات اتومبیل شایع ترین علت آسیبهای طناب نخاعی هستند[۱].ضربههای وارد بر ستون مهرهای ممکن است باعث آسیب نخاع، ریشه اعصاب نخاعی و یا هر دو شود[۲].در مورد اعمال حركتی ممكن است ضعف اندام يا فلج يك اندام و آسيب نورون حرکتی فوقانی (UMN) یا نورون حرکتی تحتانی (LMN) وجود داشته باشد و در مورد اعمال حسی ممکن است فقدان حس، کاهش حس، افزایش حساسیت یا احساسهای غیر طبیعی نظیر احساس سوزش یا کرختی بروز کند[۳].آسیب شدید طناب نخاعی نسبتا ناشایع است، اما ازنظر عواقب خود حالت تحلیل برنده و طولانی مدت دارد، زیرا این ضایعه در اغلب موارد افراد جوانتر از ۳۰ سال را گرفتار میسازد[۴].
علل

آسیبهای طناب نخاعی ازنظر سبب شناسی(اتیولوژی) میتواند به دو گروه کلی تقسیم شود[۵]:

  • آسیبهای ضربه ای[۶]
  • آسیبهای غیرضربه ای[۷]

آسیبهای ضربهای

بیشتر آسیبهای طناب نخاعی از نوع ضربهای است.بسیاری از شکستگیها در ناحیه ستون فقرات به دنبال تصادفات، ممکن است منجربه ضایعه نخاع نیز گردد.گاهی ضایعه نخاعی به دلیل کشیدگی نخاع ایجاد میگردد.به طورکلی اثرات عوامل ضربهای که احتمال آسیب نخاعی را به همراه دارند شامل موارد زیر است:

1. شکستگی در ناحیه ستون مهرهها

2. دررفتگیهای ستون فقرات

3. شکستگی همراه با دررفتگی در ستون مهرهها

4. آسیب حاد دیسک بین مهرهای

5. صدمات عروقی به دنبال ضربه(تروما)

6. زخمهای شدید

موارد فوق معمولاً به هنگام تصادفات جاده ای(به ویژه چپ کردن اتومبیل) و سانحه با موتورسیکلت، حرکات ورزشی شدید، زخمها ی نفوذی گلوله، سقوط از ارتفاعات و ضربههای ناشی از چاقو ایجاد میگردد.
آسیبهای غیرضربهای

این عوامل میزان کمتری از صدمات طناب نخاعی را ایجاد میکنند که حدود ۳۰٪ تخمین زده میشوند.بسیاری از عوامل غیرضربهای آسیب نخاعی شامل:

1. فتق دیسک بین مهرهای

2. لغزش مهره

3. تنگی مجرای نخاعی

4. مشکلات عروقی

5. بیماری ها(مثلا فلج اطفال، اسپینابیفیدا، آمیوتروفیک لترال اسکلروزیس، سیرنگومیلی، میلیت عرضی، بیماری ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس و غیرو)

6. تومورهای ناحیه ستون فقرات

7. آرتروز شدید در ناحیه ستون مهرهها

8. عفونتها

9. الگوهای آسیب طناب نخاعی

آسیب نخاعی به صورت کامل(Complete) یا ناکامل(Incomplete) است[۸].توصیف این الگوها در زیر بیان شدهاست.
ضایعات کامل

در یک ضایعه کامل(Complete lesion)، عملکرد حسی یا حرکتی در زیر سطح ضایعه وجود ندارد[۹].آسیب کامل بیشتر درارتباط با قطع عرضی نخاع، صدمات عروقی شدید، کششهای طولی طناب نخاعی و یا فشارهای شدید به نخاع است.در ضایعات کامل به دلیل قطع ارتباط نخاع با مغز، ادراک حسی و کنترل حرکتی فرد مختل شده و در این موارد پیش آگهی جهت برگشت عملکرد حسی-حرکتی ضعیف است.
ضایعات ناکامل

ضایعات ناکامل(Incomplete lesions) درصورت وجود و حفظ قسمتی از عملکرد حسی یا حرکتی در زیر سطح آسیب مشخص میشود[۹].اگر برگشت عملکردهای حسی یا حرکتی سریع باشد، پیش آگهی ازنظر بهبود عصبی نیز خوب خواهد بود.
انواع ضایعات ناکامل نخاعی

مهمترین سندرمهای آسیب ناکامل نخاعی عبارتنداز:

پيوندها
  • ردیاب ماشین
  • جلوپنجره اریو
  • اریو زوتی z300
  • جلو پنجره ایکس 60

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ اختصاصی گروه کیمیا علم و آدرس vegek.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 121
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 2



بـاکـسـهــــا

Alatash.com , پخش زنده از حرمین شریفین!